Tuesday 20 September 2011

HAKIKAT ILMU DAN KELEBIHAN I

Sabda Rasullullah yang bermaksud :

"Menuntut ilmu itu wajib keatas lelaki dan perempuan Islam"


Sebagai Hamba Allah kita wajib melahirkan rasa rela dalam hati melaksanakan segala suruhan-Nya dan meninggalkan Larangan-Nya.Ketahuilah bahawa kita tidak wajib mempelajari segala ilmu tetapi ilmu yang paling wajib kita pelajari adalah ilmu yang berkaitan fardu ain dan fardu kifayah.

Kita juga tiada masalah hendak mempelajari ilmu lain,ini adalah untuk memajukan umat Islam itu sendiri seperti Ulama pada zaman dahulu seperti Ibnu Sina(perubatan),Ibnu Khaldun(Sejarahwan) dan lain-lain lagi.Mereka hafaz al-Quran dari kecil lagi,ilmu tauhid di terapkan dalam diri mereka semasa kecil lagi.


Setiap kita yang berAgama Islam wajib mempelajari ilmu fardu ain dan kifayah untuk mengetahui sesuatu yang boleh meruntuhkan dan merosakkan akhlak kita.Jika kita lihat,ramai di kalangan kita runtuh moral dan akhlak yang bertentangan dengan ajaran Islam.


Dengan Ilmu juga,Allah swt menzahirkan kelebihan Nabi Adan as dengan menunjukkan keistimewaannya kepada para malaikat,Allah swt telah menyuruh malaikat bersujud kepada Nabi Adam as.

Allah SWT telah berfirman dan (surah Kahfi : 50) yang bermaksud :

"Ketika Kami berkata kepada malaikat : sujudlah kamu kepada Adam! Lalu mereka sujud....."

Aku tertarik denga satu syair dari Muhammad bin Al Hasan bin Abdullah..Katanya..

"Belajarlah dan mempelajari ilmu kerana ilmu itu menjadi perhiasaan bagi orang yang memilikinya.Malahan,ia menjadi kelebihan bagi seseorang dan sebagai tanda sifat-sifat yang terpuji yang diterima di sisi Allah SWT dan juga orang lain yang memilikinya.Jadikanlah diri kamu itu orang yang faham dan memperoleh faedah ilmu yang semakin hari bertambah pada setiap hari dan tidak pernah melupakannya walaupun sehari."

bersambung......

No comments:

Post a Comment