Saturday 24 September 2011

SAKITNYA HATI INI

Assalamualaikaum...................

Dalam kehidupan seharian ku.Aku berjumpe dengan pelbagai kawan-kawan,masyarakat dan sebagainya..Adakalanya hati ini sangat terguris,terluka dengan orang di sekeliling..Tambahan pula orang yang kita sudah kenal.

Ada juga aku sering hendak salahkan orang lain.biasalah hati kotor..!!Sebenarnya kesilapan itu datang dari lemahan aku dalam mengawal nafsu.Lalu dikala hati yang kotor ini tidak di rawat dengan betul-betul akan membuat ia menjadi kotor dan sampai tahap berkarat..

Sabda Rasulullah saw yang bermaksud :

"Bahawa hati itu berkarat seperti karatnya besi,lalu orang bertanya, "Wahai Rasulullah bagaimana hendak membersihkannya.?"Rasulullah menjawab."...membaca al-Quran dan mengingati mati.."

Hati adalah raja dalam diri manusia.Hati ialah tempat letaknya keyakinan seorang hamba terhadap tuhan-Nya.Hati juga sasaran syaitan untuk menyesatkan manusia.Hati yang baik sentiasa mencetuskan kedamaian dan ketenangan dalam diri,keluarga dan masyarakat.

Oleh itu bagaimana untuk memiliki hati seperti ini? Tentulah al-Quran dan al-Hadis sudah ada kaedahnya untuk mewujudkan hati-hati manusia yang mendorong kita menenangkan kehidupan dan terhindar dari segala kekalutan. Hati tidak teringin kepada maksiat dan dosa. Hati yang tunduk dan patuh kepada Allah swt.

Perjalanan orang-orang soleh zaman dahulu berusaha bermujahadah ke atas hatinya menempuh pelbagai kesusahan dan penderitaan.Namum kewajipan untuk memiliki hati yang murni dan luhur itu dilakukan dengan 'Istiqomah".Akhirnya mereka ditempatkan bersama para Kekasih-Nya.

Jadi.marilah kita sama-sama menjaga hati kita dan terutamanya aku..Usaha itu mesti dilakukan..secara berterus-menerus..Juhud..Juhud..!!
ingatlah pesan Rasulullah saw di bawah ini.....





Sabda Rasulullah saw yang bermaksud :

"Di dalam diri manusia ada seketul daging, manakala daging itu baik, maka baiklah seluruh anggota lahir manusia. Jika seketul daging itu rosak, maka rosaklah seluruh anggota lahir manusia itu rosak. Itulah dia HATI.."

No comments:

Post a Comment