Wednesday 21 September 2011

PERSAHABATAN

Assalamualaikum...............................

Sabda Rasulullah yang bermaksud :

“Sebaik baik sahabat di sisi Allah ialah orang yang terbaik terhadap temannya dan sebaik baik jiran di sisi Allah ialah orang yang terbaik terhadap jirannya.” (Hadis riwayat al-Hakim)

Dari Nu’man bin Basyir r.a., Rasulullah SAW bersabda,


“Perumpamaan persaudaraan kaum muslimin dalam cinta dan kasih sayang di antara mereka adalah seumpama satu tubuh. Apabila satu anggota tubuh sakit maka mengakibatkan seluruh tubuh menjadi demam dan tidak bisa tidur.” (Hadis riwayat Muslim)

“Seorang Muslim adalah saudara muslim lainnya, ia tidak menzaliminya, merendahkannya, menyerahkan (kepada musuh) dan tidak menghinakannya.” (Hadis riwayat Muslim)

Pada zaman sekarang ini amat sukar sekali untuk menjadi kawan dan mencari kawan yang mempunyai ciri-ciri yang di terangkan dalam hadis di atas..Kadang-kadang kita sering berkata kena jadi diri sendiri..kata-kata itu kurang aku sokong..kita sepatutnya menjadi seorang yang di anjurkan Islam,memang sukar tapi ia tidak mustahil.

Alhamdulillah........


Allah swt telah men"JODOH"kan kawan-kawan,member-member yang mengambil berat terhadap member lain....Mereka juga berada di sisi aku ketika senang dan susah..Yang paling penting mereka sentiasa memberi nasihat untuk aku berjaya mencari Redha Allah SWT.


Malahan,member yang lebih dikenali sebagai "JUNIOR" or Adik..juga tidak kurang hebatnya..Mereka menjadi Gula,garam,aji dan sebagainya dalam kehidupan ku sebagai seorang "PENUNTUT"..


Memang indah sekali persahabatan ini,memang agak sukar untuk mencari tapi ia tidak mustahil..


Hadis al-Bukhari dari Abu Musa al-Asy'ari, bermaksud:

“Diumpamakan rakan yang soleh dan rakan yang jahat ialah seperti (berkawan) dengan penjual minyak wangi dan tukang besi. Penjual minyak wangi tidak akan mensia-siakan anda, sama ada anda membelinya atau hanya mendapat bau harumannya. Tukang besi pula boleh menyebabkan rumah anda atau baju anda terbakar, atau mendapat bau busuk.”

“Teman yang paling baik adalah apabila kamu melihat wajahnya, kamu teringat akan Allah, mendengar kata-katanya menambahkan ilmu agama, melihat gerak-gerinya teringat mati.”



                                                                             



No comments:

Post a Comment